Thursday, March 11, 2010

kesakitan untuk pengembangan

setelah penat lelah hampir setahun.
alhamdulillah.
tercapai gak apa yang di impikan.
bila tgok pamplet atau flyer yang orang letak kat wiper keta selalunya aku akan buang camtu jer.kadang kadang baru baca..tu pun kalau ada yang menarik la..
tapi bermula satu ketika dalam hidup aku..
aku begitu menghargai apa yang d selit di wiper kereta aku.
kalau terselit celah raga moto pun aku hargai tau tak..
hahahahha..

ni berpunca dari perkembangan kedai aku..
so kner la edar flyer untuk promote..
baru tau betapa susahnya..
penatnya..nak cakap kat orang apa yang kita buat.
nak edarkan hampir 2000 pamplet kat kereta orang..

sakitnya hati bila orang sekadar ambik..
n buang pamplet tu..
tanpa rasa nak baca atau nak tau isi kandungan pamplet tu..
bengang jer rasa..

tu la benda yang tak di ajar di mana mana peringkat pengajian.
PHD,Master,Degree,diploma,sijil ker..
sumer ni tak di ajar dalam kuliah kuliah ni..

rasa rendah diri tu mengajar aku betapa kita perlu meminta ketika terdesak.
perlu bermanis mulut ketika mahukan sesuatu.
perlu bersusah untuk sesuatu yang berharga..

satu pengalaman yang sangat berharga.!!


ni antara kereta yang sempat aku selitkan pamplet kat wiper diorang..
macam macam jenis keta.
dari yang mampu milik..
sampai la yang tak termampu nak di miliki..
rasa gerun jer bila tarik wiper keta mahal ni..
yer la..kang patah ker..tak pasal nak ganti lak..

rasa diri ini kecik jer..bila buat kerja kerja camni..
dari perspektif lain..
mungkin orang memandang aku masa ni dengan pandangan yang sinis..
mungkin di kepala mereka aku adalah budak yang gagal dalam hidup yang ambik upah edar flyer...

hurm...
persetankan apa yang orang kata.!!!


setelah bertungkus lumus edar flyer n pamplet kedai..
malamnya..masa untuk siapkan yang maner yang tak siap..
papan tanda kedai..
kalam dobi.
aku masih mengekalkan nama kalam..
teringat aku pada surah IQRA..
kalam adalah perantaraan ILMU.
dari situ aku pelajari segalanya..
itu menjawab soalan mengapa aku tak guna pakai nama AZRY DOBI atau sebagainya..






20 x 90
itu keluasan kedai ni..rasanya macam luas jer..
boleh bagi 2 jer kedai ni..tapi buat masa ni..stil dengan planing asal..
lagi pun sewa agak murah..
jadi mungkin ruang yang ada tu boleh d gunakan untuk jemuran dalam yang lebih baik untuk fabrik.


kalau ikotkan budget nak buat rak..meja kaunter.. dan sidaian baju kos hampir 2+++,
tapi alhamdulillah.. aku dapat kurangkan kos dengan hanya 280 untuk beli besi..
dan di kerat dan d cantum sendiri dengan pertolongan sahabat sahabat ku.
btul kata pepatah..
berat sama di pikul..
nanti kerja jadi mudah...
ringan ko bawak sorang la..baru senang nak jalan..
basicly..
peralatan dah ada..
masa untuk berkerja.

kepakaran yang ada dalam ilmu berapi api ni aku serahkan pada member aku yang paling rapat.
abu.. mekasih..ko banyak tolong dalam renovation kedai..n siapkan barang kedai..
sampai mengelupas kulit muka..
tak tahan panas..
thanks BRO..ko la sahabat n adik beradik aku dunia akhirat..
dari dulu sampai sekarang ko tempat aku bergantung,nangis,gelak tawa..
hurm..
nak nangis la plak..hahahhah..

untuk pejo n matju..
pic korang wat kejer tak dapat nak upload la..
ahhahaha..nanti r aku upload..
mekasih banyak2..

rasa ringan bila korang ada membantu..
mudah mudahan apa yang d usahakan membuahkan hasil..
dan impian kita akan tercapai..

terima kasih sahabat..
terimakasih semua..

apa yang kita hadapi tak sama dengan orang lain..
hanya kita yang ketahuinya..

" no pain no gain "

5 comments:

sourplum said...

waa
thniah2~

Mr AzRai MaRCeeL said...

mekasih en sourplum.cmane biz bju ko? stil on?

sourplum said...

da slow da

Mr AzRai MaRCeeL said...

slow? kner up lagi la...sale..

~Erna~ said...

Uhuhu,samalah azrai.Akak pn ada bisnes ckit2,baru tau mcm mana rasanya bila org buat dek kt flyers kita.Silap2 lepas amek buang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...