Tuesday, November 16, 2010

suatu kenangan

kenangan..
satu peristiwa yang pernah di lalui oleh setiap manusia.tak kira ia baik atau buruk..
manis atau masin atau tawar.
ia tetap satu kenangan..tipulah kalu tak der orang yang punyai kenangan.
tak ada kisah silam.
tempat jatyh lagi d kenang..ibarat itulah diri aku..setelah hampir 14 tahun aku meninggalkan kenangan aku.aku berpeluang menyingkapnya kembali.walaupun dalam umur dan jangka masa yang berbeza.masih ada sisa kenangan yang wujud d situ.

Pulau Pangkor , Lumut , - tempat kelahiranku.
tempat aku membina karekter ku.

14 tahun berlalu


di sinilah aku membesar.. di sinilah aku belajar alif..ba..ta..
mengenal A..B..C..

sehingga aku boleh membaca... menulis...mengaji..
aku meniarap..
aku merangkak..
aku berlari..
terjatuh..
aku gembira..aku berduka...aku ketawa..aku menangis.. segalanya di sini..

rasa dekat bila berada di tempat ni..
rasa rindu dalam hati kepada mama dan abah yang membesarkan aku..
terima kasih..
aku menjadi manusia ...



di rumah ini zaman kanak kanak ku bermula..
di rumah ini aku membesar dan belajar mengenal erti kehidupan..
mengenal erti persahabatan..
masih sama..
penghuninya masih lagi orang yang sama..
pak cik yakin - oarang yang sangat rapat dengan ku..
rapat dengan arwah abah..
aku menganggapnya seperti ayah sendiri..

di sini aku pulang setiap hari setelah tamat sekolah..
di sini aku menikmati makan tenggahari berlauk kicap dan telur mata.
di sini aku menangkap ikan dalam parit d hadapan rumah..
di sini aku panjat pokok mangga ..
segalanya indah di sini..
aku tersenyum.. adakah anak anak ku nanti bakal merasai dunya kecil seperti ku..
atau jadi orang bandar yang geli dan jijik dengan semua tu..
hurm....




di sini aku bina pondok kecil ini..
dari runtuhan balai polis lama..  sesuatu yang di idamkan oleh setiap kanak kanak..
punyai pundok untuk bermain bersama teman teman..
14 tahun aku tinggalkan pondok blakang rumah ni..
sekarang dah jadi stor untuk simpan barang barang..
aku pernah tido dalam pondok ni..
aku pernah main masak masak.. main cikgu cikgu..main kawin kawin..
indah zaman kanak kanak itu..
jadi budak kampung.. yang tak kenal erti takot.


bawah pokok jambu ni la gelanggang aku bermain..
main apE yer bawah ni?
macam macam la zaman tu..
mana ada PS2 macam sekarang..
mana ada PSP..
yang ada hanya main guli..
main congkak ( gali lubang guna sudu pastu kner marah sebab sudu kat dapo slalu ilang)
hahahah...
indahnya..rasa ingin kembali melaluinya..


 SRK METHODIST (ACS) LUMUT
ni la skolah aku zaman kanak kanak..
start tadika sampai la darjah 4..
skolah ni dulu banyak tol lambang ( TAMBAH).
maser kecik kecik dulu aku tertanya tanya..
nape la skolah aku banyak lambang tambah ni..
mungkin sekolah ni cemerlang matematik kot..
tu yang sampai atas bumbung pun ada lambang tambah..

bila dah besar baru tau..
dulu skolah aku tu gereja..
aku skolah kat gereja...lambang tambah tu adalah cross..salib..
kui kui kui..
maner la aku tau..
patot la masa kecik dulu time pendidikan islam jeraku kner kua klas g surau.
ustazah ajar..
dak lain kner stay blaja moral..
hahahha..

masa skolah dulu aku pkai sua pendek..
orang pompuan pakai skirt..
bila aku tukar skolah g klantan..
malujer kner ejek masa 1st day..
aku pakai sua pendek..
siot jer..
hahahah nak tegelak pun ada..
bila tgok dak pompuan pkai baju kurung kat skolah klantan aku jadi pelik..
yela..dah biasa tgok orang pkai skirt..
bilabudak cina klantan pakai baju kurung..rasa janggal..tapi swet la.hahahha
culture shock.. pindah kelantan..

 ni bot ape lak ni..
24 tahun lepas..bot ni la yang bawak arwah mama g hospital..
time tu duk kat pangkor..
aku lahir kat hospital lumut..
tahun 86 ner ada hospital kat pangkor..
so bot ni la yang dorang guna.
ada lagi sekarang..bot yang d gunakan untuk bawak docter ke pulau pangkor..
cool giler..huhuhu

bila tgok pic ni..
aku teringat masa ku kecik dulu..
arwah abah n mama selalu bawak kita orang turun kat pantai lumut.
masa tu abah n mama duk kat berek polis lumut.
petang petang aku n along akan turun jalan jalan ngan abh n mama..

tahun 2010..
along bawak anak dia plak jalan jalan kat pantai..
sama macam mama n abah bawak kami..

hurm..
dalam hati ku berbisik..

" mama . abah..  hari ni angah dan along datang tempat mama dan abah bawak kami dulu..along bawak anak dia n bini dia..cucu dan menantu mama n abah.. sayang sangat abah n mama tak der kat sini..insya Allah suatu hari nanti angah pulak bawak anak bini datang sini..macam mama n abah buat dulu.."

kata kata tu hilang d bawa angin
bayuyang menyapa pipi..
aku tersenyum...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...