Tuesday, November 23, 2010

pasangan kekal di dunia atau di akhirat atau kedua duanya

Masa ku kecik kecik dulu selalu mak aku cerita..
kalau orang tu baik..dan ikut perintah Allah ..maka nanti kat syurga nanti akan d berikan bidadari ..
hurm...namun masih ada banyak persoalan.
Kita mengetahui bahwa jika laki-laki masuk syurga, mereka akan mendapatkan bidadari. Apakah jika perempuan masuk syurga, mereka juga akan mendapat pasangan?
bila aku mencari jawapanya..
aku menemui sesuatu yang menjawab persoalan ku tentang jodoh selepas dan sebelum mati.



Firman Allah tentang kenikmatan syurga:

"di dalamnya kaum memperoleh semua yang kamu inginkan dan memperoleh pula semua yang kamu minta. Sebagai hidangan dari (Allah) Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Fushshilat :31-34)


dan di dalam syurga itu terdapat segala sesuatu yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata, serta kamu kekal di dalamnya (Az-Zukhruf :71)"


Mempunyai pasangan adalah hal yang paling didambakan di samping keperluan-keperluan rohaniah. Keperluan para penghuni syurga akan dipenuhi, baik laki-laki mahupun perempuan. Seseorang perempuan akan dinikahkan oleh Allah di syurga dengan orang yang telah menikahinya semasa hidup di dunia.


Ya Tuhan kami, masukkanlah kami ke dalam Syurga Adn yang telah Enkau janjikan kepada Mereka dan orang-orang yang shaleh di antara bapa-bapa mereka, isteri-isteri mereka, dan keturunan mereka(Al-Mumin : 8)


Jika seorang perempuan pernah mempunyai dua suami di dunia, ia akan memilih salah satu dari keduanya di syurga. Jika seorang perempuan tidak menikah di dunia, Allah akan menikahkanya dengan orang yang disukainya di syurga.


Kurnia Allah di syurga bukan hanya untuk laki-laki, melainkan untuk laki-laki dan perempuan, masing-masing punya pasangan. Seseorang mungkin berkata, Allah telah menyebutkan bidadari (al-hur al-in) sebagai pasangan bagi laki-laki, tetapi Allah tidak menyebutkan pasangan bagi perempuan. Jawapannya, Allah menyebutkan isteri bagi para suami kerana para suamilah yang biasa mencari dan menginkan isteri.
so pada yang dah berkahwin tu..hiduplah kekal abadi bersama pasangan mu..
dan pada yang meninggal sebelum kahwin..jangan lah gusar..kerna janji Allah itu dalaha benar..
yakin lah..
jodohmu tetap ada..
kalau tidak di dunia mungkin di akhirat..
atau mungkin kedua duanya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...