Sunday, May 9, 2010

hadiah untuk mama -selamat hari ibu..

selamat hari ibu khas untuk mama..

bila tengok orang lain sibuk buat persiapan untuk sambutan hari ibu..hari untuk ibu ibu di dunia..
ada yang temankan ibunya shoping..
belikan hadiah..
planning makan malam bersama ibu mereka..
wah seronoknya..
sweet sangat..
bila tgok teletah orang lain yang sebok memilih hadiah d kedai cenderamata,..
pernah aku terserempak dengan ramai anak anak membelikan hadiah untuk ibu mereka..
tak ketinggalan aku..
sekuntum ros dengan kad dan hadiah adalah satu benda wajib yang aku akan berikan pada mama..
kami 4 beradik akan belikan hadiah.
selalunya duit dari belanja sekolah yang d simpan..duit mama bagi jugak sebenarnya..
aku pernah berlapar kat sekolah sebab nak beli adiah kat mama..
bagi aku satu kepuasan bila dapat wat mama tersenyum..
tahun ini nak beli hadiah ape yer..
aku pun dah kerja..
dah bergaji..dah jadi kakitangan kerajaan..
kalau dulu masa belajar..aku boleh simpan duit belanja untuk beli hadiah kat mama..
pasti kali ini aku mampu beli hadiah yang lagi mahal.,lagi bermakna untuk mama..
duit dah ada..tapi aku tak mampu untuk belikan apa apa untuk mama..
aku tak lagi mampu untuk belikan hadiah seperti selalu..
tak bisa lagi menulis kad selamat hari ibu..
tak dapat lagi aku peluk mama dan kucup pipi dan dahinya sambil mengucapkan.
"selamat hari ibu..angah sayang mama"

tahun ini..
bukan lagi seperti kebiasaan..
pagi yang hening itu dan damai itu..aku bangun..
bersujud mohon keampunan..
tiada lagi kad untuk aku tuliskan..hanya doa aku utuskan..
tiada lagi peluk cium tanda terima kasih..hanya air mata yang mengalir di pipi penuh kerinduan..
tiada lagi senyuman yang dapat aku lihat..hanya esakan tangisan yang menahan sebak kerinduan..
tiada lagi hadiah yang dapat aku berikan..hanya surah yasin yang dapat aku alunkan sebagai hadiah dan bekalan mama di sana..

ya Allah tempatkan la ibu ku di tempat orang orang yang beriman..
ampunkan lah dosa dosanya..dan masukkan lah ibuku dalam syurga mu..

amin..amin..ya rabbal alamin..

al-fatihah..

"selamat hari ibu mama, angah sayang mama"

bisikan kata itu berlalu di bawa angin malam yang dingin..
aku tersenyum..aku tahu..mama juga rindukan aku..
tunggu angah,
angah akan temani mama..
moga kita jumpa di sana..

1 comment:

apple_pie said...

Hargai ape yg kita ade..
jangan ssekali tamak
takut nt kite hilang sgalanya..
mesti masa tu menyesal tak sudah..
ne tau tak dapat gapai nye kmbali...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...