Tuesday, August 16, 2011

Ramadhan coner - Bila kau nak kawin?

ni gambar Usop Wilcha kawin..lawa tu bini dia..untung abang usop yer..
naik wilcha pun ada awek cun sangkut.tu blum naik ferari lagi. kelas gitu~~



korang mesti pernah ditanya dengan soalan ini.

BILA NAK KAWIN?

pastinya korang akan jawab.

a. belum ada calon.
b. nanti la dulu muda lagi..
c. duet tak cukup lagi,camner nak kawin.
d. nak blaja dulu pastu baru kawin.
e. muda lagi la...
f. baru abis blaja,nak kejer..beli keta beli umah tolong mak ayah baru nak kawin.
g. tak stabil lagi la skarang.
h. banyak sangat calon tak tau nak pilih yang mana
i. rilek la..zaman muda hanya sekali,kawin awal tak bole enjoy.

dan banyak lagi variasi jawapan yang sering kita dengar bila solan itu di tanya.
ada juga yang membiarkan pertanyaan tu tergantung tanpa jawapan dan hanya disembunyi dengan satu senyuman.

seperti mustahil jika ada antara kalian terutama mereka yang sedang berada dalam zaman keremajaan menjawab 'Tidak Pernah' berfikir tentang soal kahwin ini.


Lebih-lebih lagi kita sekarang ini berada di dalam dunia yang penuh dengan arus kemodenan dan selalu disogokkan dengan adegan-adegan yang mendorong kita untuk turut menceburkan diri dalam arus percintaan, kisah-kisah cinta yang dikatakan sejati dan kekal abadi ini bukan sahaja dipaparkan di dalam televisyen semata mata malah turut dihidangkan di dalam media cetak yang menerbitkan berpuluh-puluh karya ber 'genre' percintaan setiap bulan.

Lalu tidakpelik la kalau anak-anak remaja masa kini lebih menyayangi kekasih masing-masing berbanding keluarga. Maka kedengaranlah berita-berita yang menyedihkan membabitkan anak gadis lari bersama kekasih ke Lombok, ke negeri lain dan sebagainya.

Soalan yang sering menghantui seorang perempuan berkaitan dengan jodoh.

Saya bukan sesiapa, saya seorang gadis biasa, Dengan siapa aku akan berkahwin? Ada ke lelaki yang benar-benar mencintai aku? Kalau tak jumpa jodoh lepas umur 30 tahun macam mana? Risaunya...

Gadis 'Pemalu' A: Macam mana ye? Ada ker orang yang akan suka kat aku? Ramai yang datang sebelum ni. Tapi aku dah tolak, sekarang aku dah takda siapapun.


Gadis Pasrah B: Ayah aku dah sibuk bertanya, dah ada calon ke belum? Haih.. macam mana aku nak jawab ni? Hm, terima sahajalah sesiapa pun.

Gadis Teringin C: 'Jealous'lah tengok orang yang ber couple. Balik ada orang hantar, buat 'assignmen't pon sama-sama. Tapi aku?

Gadis Rela D: Aku tak kisahlah boyfriend yang macam mana pun. Yang penting ada orang sayang aku. Aku terima jer dia macam mana sekali pun.

Gadis Terlebih concern E: Aku tak nak makanlah. Nak diet.. mungkin sebab aku gemuklah tak ada orang yang suka kat aku.

Malah ada juga yang mungkin berfikiran:


"Aku tak nak kahwinlah.. mak cik aku okey jer tak kahwin." Nauzubillah...
 
Kita tengok perbezaan LELAKI bila ditanya soal jodoh.
 
lelaki pemalu : aku suka awek tu. tapi aku tak nak bagitau dia ,malu la , kot kot awek orang ke,takpe la ..ada jodoh ada la..
 
lelaki Pasrah : aku dah 45 kali putus cinta, aku tak kesah dah,cantik ke tak cantik ke,aku terima dia seadanya.
 
lelaki teringin : dah 5 kali aku cuba lamar dia,dia buat dek jer kat aku.. aku tau la aku tak hensem,tak berharta,,,
 
lelaki redha : baik ada awek tak lawa,dari ada awek lawa nanti jadi perhatian orang,silap silap kner kebas.
 
lelaki berkerjaya : sebelum kawin aku nak ada keta ,umah,dan duit simpanan yang cukup untuk menjamin masa depan aku n isteri aku nanti.
 
lelaki sedar diri : aku dulu pun bukan baik sangat, so tak kesah la  dapat awek tak berapa baik sangat. aku bukan ustaz nak dambarkan seorang ustazah.
 
lelaki ego : aku hensem..mesti la awek aku kner cantik baru la secocok.
 
lelaki tak kesah : saya tak kesah,asal dia baik dan boleh terima masa silam saya ,saya boleh je kawin ngan dia.
 
lelaki poyo : tak puas hati tol la.camner la awek cun tu boleh dapat kat mamat tak hensem tu..aku lagi layak dari mamat tu la...
 
begitu la jika ditanya pada majoriti lelaki, macam macam variasi jawapan.
 
tapi bila bercakap soal jodoh.ramai orang bercakap
" PEREMPUAN YANG BAIK UNTUK LELAKI YANG BAIK"
 
boleh diterima kah kenyataan di atas?
Firaun laknatullah di jodohkan dengan asiah seoarang yang beriman pada ALLAH.
 
kalau lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik, macam mana pula dengan perempuan yang "kurang baik" adakah hanya layak dijodohkan dengan lelaki yang 'kurang baik" sepertinya juga?
 
kalau begitu bagaimana perempuan itu nak berubah menjadi lebih baik andai tiada pembimbing yang lebih baik.
 
Jodoh itu rahsia Allah.
kita mampu merancang , Tapi Dia maha mengetahui segalanya.
 
jangan bersedih andai jodoh anda tidak seperti yang anda impikan.
mungkin ada hikmah dari ALLAH untuk anda sempurnakan.
 
terimalah pasangan anda seperti mana pasangan anda menerima anda.
 
 
 
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...